Represiunea Voronin face prima victimă!

Familia lui Valeriu Boboc a aflat ca trebuie sa-si ia copilul mort de la morga abia vineri. Comunicatul Procuraturii spune ca el a murit marti noapte, in drum spre spital, din cauza unei intoxicatii cu un gaz inhalat in cladirea Parlamentului. Familiei i s-a spus ca a fost gasit mort la "locul protestelor". Dar tatal spune ca Valeriu are o lovitura adanca la tampla si multe vanatai pe corp. "E lovit la cap si la ceafa. A fost omorat in batai", ni se transmite de la Chisinau si marturia mamei. Pentru ca, in ciuda blocadei
impuse de autoritati, marturiile incep sa se adune. "Mi-o tras doi pumni, dupa cap, mi-am pierdut cunostinta, din nas imi curjea sanje… dupa aia, mi-o zis sa ma pun jos si-mi tragea cu picioarele…", a povestit pentru "Romania libera", Denis Roscot, un arestat de 19 ani, student la Politehnica, ajuns la Spitalul de Urgenta din Chisinau cu o comotie cerebrala.


Opozitia alcatuita din PL, PLD si AMN a cerut ieri din nou la o adunare in Piata Marii Adunari Nationale stoparea abuzurilor impotriva tinerilor, o ancheta impartiala in privinta atacurilor asupra Parlamentului si Presedintiei si clarificarea situatiei alegerilor din 5 aprilie.



Familia lui Valeriu Boboc a aflat ca trebuie sa-si ia copilul mort de la morga vineri. Tanarul de 23 de ani participase la manifestatia de la Parlament marti, pe 7 aprilie, si n-a mai ajuns acasa. Comunicatul Procuraturii Generale sustine ca el a murit la ora 1 noaptea, in drum spre spital, din cauza unei intoxicatii cu o substanta necunoscuta, pe care a inhalat-o in cladirea Parlamentului. Familiei i s-a spus ca a fost gasit mort la "locul protestelor". Parintii lui Valeriu nu cred nici una, nici alta. Ei cred ca fiul lor a fost ucis in bataie. Tatal, Victor Boboc, spune ca baiatul are o lovitura adanca la tampla si multe vanatai pe corp. Mama, Ala Boboc, va face tot ce-i sta in putinta sa afle care este adevarul: "E lovit la cap si la ceafa, nu e vorba de o lovitura intamplatoare. A fost omorat in bataie", spune ea.


Autoritatile Republicii Moldova au anuntat ca sunt dispuse sa accepte o expertiza internationala cu privire la cauzele mortii lui Valeriu Boboc. si adauga: "Conform rezultatelor autopsiei, leziunile corporale primite, si anume fractura unei coaste, nu se afla in legatura cauzala cu cauza mortii". Pana atunci insa, temerile ca bataia este cea mai raspandita metoda de interogatoriu in privinta protestelor de saptamana trecuta prind din ce in ce mai multa consistenta, spre disperarea familiilor.

Interogatoriu de tip sovietic
Despre cum decurge un interogatoriu in birourile comisariatelor de politie din Chisinau am aflat de la unul dintre tinerii aflati pe listele Procuraturii, Denis Roscot. In seara zilei de vineri, am vorbit cu el la Spitalul de Urgenta, dupa ce am traversat strazile colcaind de politisti, dar si coridoarele spitalului intesate de aceleasi uniforme. Denis, in varsta de 19 ani, este student la Politehnica si vorbitor de franceza. Miercuri a fost luat de politie direct de la facultate, asa cum au fost luati si altii: "M-o luat la sector, fara sa-mi spuie precis pentru ce, si cum am intrat acolo, o inchis usa, si deodata mi-o picat doi pumni in fata. Eram in soc, n-am facut nimic, nu intelegeam de ce".


Dupa cat se pare, un inceput tipic de interogatoriu pentru politia moldoveneasca. Au urmat acuzatiiile verbale, nu legale, si intrebarile insotite de lovituri: "Ai dat cu pietre in politisti! Ai fost in Piata Marii Adunari Nationale! Cine v-a organizat? Cine v-a trimis acolo?". Denis spune ca marti, in ziua cu devastarea Parlamentului, intarziase la scoala si, cand a ajuns, a aflat ca nu se tin cursuri: multi studenti erau pe punctul de a pleca la manifestatia anuntata cu o zi in urma in Piata Marii Adunari Nationale. A ajuns si Denis la manifestatie: "Am fost acolo unde erau toti in centru si la Parlament. Am strigat lozinci: «Jos comunismul!», «Refuz, rezist, sunt anticomunist», ce mai strigam noi. Dar n-am dat cu pietre, am stat vreo doua ore maximum la Parlament, era imbulzeala acolo, nici telefoane nu mai aveam". (Telefoanele erau ecranate in zona Presedintiei si a Parlamentului in timpul manifestatiei – n.r.)


In paralel cu protestele de la Parlament si Presedintie, care in jurul orei 12.30-13.00 au degenerat in ciocniri cu scutierii si apoi in devastarea celor doua institutii, in Piata Marii Adunari Nationale, in fata Guvernului, s-a desfasurat de-a lungul intregii zile o manifestatie pasnica. Aici a ajuns si Denis, impreuna cu colegii sai, dupa ce la Parlament au inceput scandalul si "imbulzeala". "Am stat acolo si pe la 4 sau 5 am ajuns acasa."


Dar politistii care l-au interogat pe Denis vroiau sa auda cu totul altceva. "M-au amenintat, mi-au spus ca daca ii spun pe toti care au organizat n-o sa am probleme. Dupa asta, m-au dus la Comisariatul General si iar au spus ca aruncam cu pietre si era o fotografie, dar nu arata precis ca aruncam cu pietre. si eu am spus ca nu, n-am aruncat." In Republica Moldova nu e bine sa contrazici politisti, mai ales unii cu sarcini precise cum sunt anchetatorii lui Denis: "Dupa cap mi-o tras doi pumni, mi-am pierdut cunostinta, din nas imi curjea sanje... dupa aia mi-o zas sa ma pun jos si-mi tragea cu picioarele"... Intr-un moment de respiro, intre lovituri, l-au trimis pe Denis sa se spele la un lavoar din incapere: "Mi-o dat o batista si mi-au spus sa sterg petele de sanje, erau pe covor, pe scaun, si am sters sanjele". Dupa acest al doilea episod de bataie, au urmat sedinta foto si un alt episod de bocanci in spinarea baiatului trantit la pamant. Denis a fost inchis apoi impreuna cu alti cativa studenti pe care nu-i cunostea. Cand a revenit in ancheta, de fata era si un avocat, semn ca presiunile celor de afara, organizatii civice, partide de opozitie, Amnesty International, UNICEF, isi faceau pentru moment efectul. Intrebarile au revenit, dar fara bataie. In acest fel, Procuratura poate clama acum ca tinerii anchetati au avut parte de asistenta juridica. Dar si de grija medicilor, pentru ca avocatul a chemat ambulanta, Denis si-a sunat parintii si apoi a ajuns la spital. Aici si-a petrecut prima noapte, cea de joi spre vineri, cu mainile incatusate de bara patului de spital: "Ei nu sunt oameni sa inteleaga ca un om normal nu poate dormi legat cu catusele de pat".

Politia face legea
Doi politisti in civil pazesc de la o oarecare distanta usa lui Denis. si daca noi ne-am putut apropia a fost pentru ca alaturi este internata deputata Valentina Cusnir, cu mana rupta si comotie cerebrala, dupa ce a fost luata pe sus din Piata Marii Adunari Nationale, in noaptea de marti spre miercuri. Ea povesteste ca un politist care a spus ca este seful departamentului criminal de la Comisariatul de Politie Rascani a inceput sa urle noaptea pe coridoare pentru ca infirmierele indraznisera sa incuie salonul unde se afla Denis incatusat. "A inceput sa strige ca ne impusca pe toti, ca de ce politistii lui stau pe coridor si nu stau aici, cu noi, in salon, a ridicat scaunul sa loveasca medicul si infirmiera. Adica, suntem aici intr-o nesiguranta totala. Oricine poate sa ne faca ce vrea!"


Dar daca Denis Roscot a aparut pe lista oficiala a Procuraturii, printre cei arestati preventiv, altii nu apar pe aceasta lista, desi se afla cu siguranta in custodia autoritatilor. Pe de alta parte, Denis a avut norocul de a ajunge la spital, asa cum Valeriu n-a mai ajuns. Spitalul nu e nici comisariat de politie, nici inchisoare, asa ca a putut fi vizitat, chiar daca noaptea se chinuieste sa doarma legat de pat cu catusele. Dar sute de familii din Basarabia nu stiu nimic despre copiii lor adunati de politie din camine, de la scoala sau direct de pe strada.

Manifestatia Opozitiei s-a terminat pasnic
Prima solicitare a manifestantilor chemati ieri de partidele de opozitie in piata Marii Adunari Nationale a fost eliberarea tinerilor arestati de politie, respectarea prezumtiei de nevinovatie, asistenta juridica. Celelalte solicitari au fost legate din nou de verificarea listelor electorale, renumararea voturilor si de o ancheta impartiala in privinta devastarii Presedintiei si Guvernului.


In Republica Moldova, termenul in care politia poate retine pe cineva fara sa-i aduca invinuiri si deci fara arest preventiv este de trei ori mai mare decat in Romania, adica de 72 de ore. Pe lista Procuraturii, apar ca retinute in dosare penale 166 persoane si alti 129 de tineri sunt retinuti pentru contraventii administrative. Procuratura vorbeste despre 17 minori retinuti, Biroul Unicef vorbea acum cateva zile de 19, dintre care 14 au fost pedepsiti prin arest la domiciliu.


Manifestatia de ieri, la care au vorbit pentru prima data de la alegeri impreuna si in mod organizat si liderii Vlad Filat (PLD), Dorin Chirtoaca (PL), Serafim Urechean (AMN), a fost mult mai restransa decat cele de la inceputul saptamanii trecute si a fost dominata de parinti si bunici, numai 7-8 mii de persoane. Presiunile facute asupra tinerilor au inceput sa-si faca efectul. Presedintele comunist Vladimir Voronin a lansat apeluri amenintatoare cum ca toti participantii la manifestatii sunt fotografiati si ca se stie totul despre ei, iar premierul Zinaida Greceanii si-a presarat vorbele ca de la mama la mama cu amenintari: "organizatorii celei mai mari crime din istoria Republicii Moldova planifica pentru duminica sa foloseasca din nou copii pentru a devasta cladirea guvernului". Nu numai ca manifestatia de ieri din fata Guvernului Republicii Moldova s-a incheiat pasnic, dar autoritatile nu reusesc sa opreasca zvonurile groaznice care bantuie zilele si noptile unui oras sub teroare. Ca detinutii de drept comun s-ar fi rasculat intr-o inchisoare din Chisinau pentru ca nu mai suportau tipetele tinerilor batuti in toiul noptii, ca alti tineri sunt dusi in diverse locatii in afara Chisinaului, ca spre oras se indreapta tancuri.


Exista o singura proba convingatoare cu care autoritatile Republicii Moldova ar putea infirma eventual punct cu punct toate acestea. Sa deschida larg granitele pentru jurnalistii straini si sa inceteze persecutarea si intimidarea celor moldoveni. Sa deschida larg usile martorilor independenti. Fara asta, orice comunicat "linistitor" al Procuraturii este inutil.

Elena Vijulie, editor - România Liberă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
©2009 Jos comunismul! | by TNB