UE critica Romania din cauza ordonantei redobandirii cetateniei

UE si-a exprimat opozitia fata de intentia Romaniei de a simplifica procedura de acordare a cetateniei romane pentru romanii basarabeni. Ministrul de Externe, Cristian Diaconescu, aflat la Bruxelles pentru a dezbate pe marginea problemelor din Republica Moldova, a fost „atenţionat” de vicepremierul ceh, Alexandr Vondra, cu care avusese o întrevedere. „I-am spus colegului român despre preocupările noastre serioase legate de posibilele riscuri ale adoptării unor proceduri simplificate pentru cetăţenia română”, a explicat Vondra, a cărui ţară deţine preşedinţia rotativă a Uniunii Europeană.

Oficiosul UE, Eu Observer, are o pozitie si mai dura in aceasta privinta. „Instituţiile UE sunt înfricoşate de propunerea României de a da cetăţenie pentru aproape 1 milion de moldoveni - proiect care ar putea afecta poziţia României în interiorul Uniunii”, scrie Eu Observer. Dacă această propunerea avansează şi Republica Moldova va riposta prin a declara ilegală dubla cetăţenie, România ar putea efectiv să anexeze un sfert din populaţia ţării vecine, într-un scenariu descris de un oficial european drept „înfricoşător” în termeni de stabilitate regională, mai scrie publicaţia.

Romania a fost criticata dur si de ziarul Financial Times care consideră ca Romania e „unul dintre cei mai disfuncţionali şi indisciplinaţi membri ai Uniunii Europene”. Iar acest “membru indisciplinat” se grăbeşte să acorde cetăţenie română pentru un milion de moldoveni, chiar dacă nu s-a consultat cu restul europenilor, comentează Financial Times. Prin această hotărâre, România a oferit de fapt cetăţenie UE unui sfert din populaţia celui mai sărac stat european, precizează Financial Times.

Bineinteles, liderul comunist de la Chisinau, Vladimir Voronin a gasit un nou prilej de a vitupera impotriva Romaniei acuzand-o de “amestec în afacerile interne ale Republicii Moldova şi instigare la continuarea dezordinilor stradale“. Intre timp, un al treilea caz de tanar ucis de catre politia moldoveana a iesit la iveala iar zeci de arestati (multi dintre ei copii) sunt dati disparuti! Asta desi, cu ipocrizia specifica, Voronin anuntase “amnistierea” celor care au participat la proteste. Insa pe unii tineri i-a “amnistiat” deja moartea!

Dar ce i-a “infricosat” asa de tare pe oficialii de la Bruxelles? Miercuri, guvernul de la Bucureşti a adoptat o ordonanţă de urgenţă cu privire la modificarea Legii cetăţeniei române, prin care se reduce perioada de procesare a solicitărilor de la minimum 6 luni la maximum 5 luni şi se elimină condiţia interviului, care viza cunoaşterea limbii române (numai pentru cei care cer redobândirea cetăţeniei, ceea ce presupune că au avut-o şi au pierdut-o din motive ce nu li se pot imputa). Masura ii vizeaza si pe cetatenii din Republica Moldova care sunt urmasi ai unor fosti cetateni romani (din perioada Romaniei Mari).

Pentru a intra insa in vigoare, aceasta ordonanta va trebui aprobata de catre Parlamentul Romaniei. Nu e insa greu de prevazut ca, la presiunile UE, parlamentul roman nu va adopta aceasta masura! Singurul care a iesit in avantaj din toata situatia e presedintele Basescu, care a aduna ceva “capital politic”, prin faptul ca a reactionat - desi tardiv - la evenimentele tragice din Basarabia.